Taleangst kan mestres

Hvis du vil gøre noget ved din taleangst eller tilbageholdenhed er der heldigvis hjælp at hente.

Jeg tilbyder individuelle forløb, som en mellemstation til at turde udtrykke sig mere frit på studiet, på arbejdspladsen, i foreningen - eller blandt familie og venner.

Jeg har igennem mange år arbejdet med mennesker med denne problematik - både individuelt og i grupper, og jeg har set mange komme i gang med at turde udtrykke sig, holde taler osv.

Aktuelt tilbyder jeg udelukkende ene-timer.

 

Frygter du at holde oplæg?

Bliver du tilbageholdende, når du skal sige noget i en gruppe?

Får angsten dig til at finde på undskyldninger eller til at undgå?

Er du bange for at dumme dig - eller at andre ser på dig med et fordømmende blik?

Kort sagt: Forhindrer angsten dig i at være den, du er - og at opnå de mål, du har sat dig?

Selvbebrejdelser

I kølvandet på taleangst eller præstationsangst følger ofte selvbebrejdelser, og man kan komme til at føle sig alene, forkert eller anderledes.

De, der oplever taleangst frygter at blive bedømt negativt af andre.

Angsten følges ofte af ekstra høje præstationskrav til sig selv, som overgår hvad andre faktisk forventer. Det bliver anstrengende og nærmest umuligt at leve op til!

Taleangst kendes af mange

i skoler, på uddannelsesinstitutioner, på arbejdspladser - både medarbejdere og ledere. Taleangst kan også opleves i sociale situationer hvor der ikke skal præsteres fx ved familiesammenkomster, i frikvarterer, ved firmafester o.lign.

Taleangst og tilbageholdenhed

Vi kan være bange for:

At andre kan se usikkerheden eller nervøsiteten

Ikke at slå til

At stemmen svigter og afslører usikkerheden

At have misforstået noget og blive afsløret i dette

At tilhørerne finder det man har at sige uinteressant

At tabe tråden og blive usammenhængende

At gøre et dårligt indtryk og frygte at dette får negative konsekvenser

At "fryse" eller stivne og ikke kunne gøre noget

At blive til grin - og ikke mindst ikke at leve op til egne forventninger.

Vi mærker måske:

  • angst og uro
  • flimren for øjnene
  • nervøsitet
  • føler eller oplever at "klappen går ned"
  • stemmen forsvinder eller dirrer
  • rysten
  • undgåelse af øjenkontakt
  • sveder
  • klaustrofobisk fornemmelse
  • trang til at forsvinde eller flygte
  • gråd eller grådlabil
  • kvalme eller kaster op
  • rødmen
  • hjertebanken
  • tør i munden
  • flovhed
  • taler alt for hurtigt og undlader pauser
  • bruger fyldord og kludrer i oplægget
  • tics
  • urolige hænder
  • stift kropssprog

Hvordan opleves det?

Reaktioner og symptomer kan være forskellige og af skiftende intensitet.

Det kan være meget forskelligt om man mærker et, flere eller mange symptomer.

Nogle oplever angsten som noget, der nærmest altid har været der, fx var de generte, sky eller tilbageholdende som børn.

Andre taler snarere om enkeltstående oplevelse(r), der har sat sig fast som et problem - og for atter andre virker problemet helt ulogisk.

Nogle oplever at angsten og undgåelsen udløser en masse selvbebrejdelser og skaber tvivl om hvad man kan og hvem man er.